نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

یک سیب بزرگ قرمز سالم و مقداری آبلیمو

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوی 15 سانتیمتری، خلال‌های چوبی و الگوی سر بوقلمون

نکات و زمان بندی:

درست کردن این بوقلمون 2 دقیقه طول می‌کشد شما می‌توانید آن را برای سه روز نگهداری کنید. هنگامی که کار می‌کنید هر تکه بریده سیب را فوراً به آبلیمو آغشته کنید. بوقلمون را در حالت بسته بودن پر‌ها نگهداری کنید. توجه داشته باشید که نوک چاقوی پوست کنی شما باید صاف و تیز باشد. این طرح شامل 9 برش است و اغلب برش‌ها ساده هستند. با اعتماد به نفس کار خود را شروع کنید: قبل از اینکه متوجه شوید کار را انجام خواهید داد. همه قسمت‌های سیب برای درست کردن پرهای بال یا دم استفاده می‌شود به همین خاطر نباید به فکر خوردن بخش‌های اضافی تزیین خود باشی.

موارد استفاده:

تزیین مناسبی برای دیس غذا در میهمانی‌های مختلف
1- ساقه سیب را بردارید. از انتهای پهن سیب یک برش باریک ببرید. تا جایی که محل قرارگیری ساقه بریده شود (ضخامت برش باید حدود یک سانتی متر باشد) این برش را کنار بگذارید. بعداً برای دم از آن استفاده خواهید کرد.
2- سیب را روی انتهای بریده شده قرار دهید. چاقوی 15 سانتیمتری را روی دو برآمدگی بالای سیب بگذارید و سیب را ببرید. از این برش برای سر و بالهای کناری استفاده خواهید کرد.
3- سر: الگوی سر بوقلمون را روی بخش صاف برش مرحله دو قرار دهید. یک برش عرضی در جلو برای نوک پرنده بدهید. الگو را روی سیب پیاده کنید. الگو را خشک کنید و کنار بگذارید. برش اطراف سر و گردن را انجام بدهید. چاقوی پوست کنی را با زاویه راست روی سطح صاف برش سیب بگذارید با استفاده از فشاری ملایم و ضربه‌های اره‌ای کوتاه برش را انجام بدهید.
4- غبغب: سر را از سمت پوست دار آن به طرف خود بگیرید. لایه‌ی باریکی از پوست پایین گردن را بردارید و به سمت بالای سر ادامه بدهید و زمانی که به میان نوک رسیدید برش را متوقف کرده و آن را متصل به نوک نگه دارید. سمت گوشتی نوک را تیز کنید. سمت گوشتی گردن را تمیز کنید و لبه‌های آن را به شکل گرد درآورید. برای نوار بالای نوک پرنده سر را کنار بزنید و گوشت آن را پایین بدهید به طوری که غبغب زیر آن نگه داشته شود. اگر غبغب شکست شکافی در زیر نوک ایجاد کنید و یک انتهای غبغب را داخل این شکاف قرار بدهید.
5- بال‌های کناری: بقیه برش مرحله دو را از سمت صاف آن روی زمین بگذارید. چاقو را بین دو برآمدگی آن بگذارید و از نیمه آن برش بدهید. دو برش کناری هر دو نیمه را کنار بگذارید. یک قاچ v شکل بیرون انحنای کناری این قطعات بدهید به طوری که پوست سیب روی تخته برش باشد. قاچ‌ها را بردارید. بال را برگردانید و گوشت زیر نوک بال‌ها را تمیز کنید.
6- بدن: پرهای بدن را در دو مرحله درست کنید.
مرحله اول: چاقوی پوست کنی را در نزدیکی پشت سیب نگه دارید به طوری که لبه برش آن رو به جلو باشد (انتهای باریک آن).
از لبه بالا یک سانتیمتر داخل شوید و زیر پوست را با زاویه سطحی ببرید. یک سانتیمتر به سمت جلو ببرید. سپس زاویه تیغه را عمیق‌تر داخل سیب کرده و یک سانتیمتر دیگر ببرید. چاقو را بردارید. این کار را یک بار دیگر انجام دهید به طوری که به سمت انتهای برش قبل حرکت کنید. این دو برش را روی بخش فوقانی دو طرف سیب انجام بدهید. در مجموع شش برش باید در این مرحله بدهید.
مرحله دوم: روی پوست خطوط مورب عمیقی ایجاد کنید به طوری که برش‌های مرحله یک آزاد شود جهت این برش‌های مورب باید به سمت مرکز جلوی بدن باشد. برای ایجاد برش‌های مرحله اول باید طرحی مانند بادبزن ببرید. لبه‌های برش مرحله دوم را به سمت لبه‌های بادبزن قرار دهید. با لبه تیغه چاقو نوک‌های بادبزن (پرها) را کمی به سمت بالا خم کنید کمی آبلیمو روی این برش‌ها بریزید.
7- دم: برش گرد مرحله یک را پشت سیب قرار دهید. این برش را به شکلی بالا بیاورید که یک سانتیمتر بالاتر از لبه بدن قرار گیرد و پوست آن به سمت جلو باشد. بخش ضخیم برش باید هم سطح با بالای بدن قرار بگیرد. یک خط نقطه نقطه جلوی برش پوست قرار دهید و از خط نمای پشت بدن استفاده کنید. این برش را روی سطح بگذارید و از روی خط نقطه نقطه برش بدهید. تکه بزرگتر را در جای خود بگذارید تا ببینید مناسب بالای لبه پشتی می‌باشد یا نه. لازم نیست این برش کاملاً بی عیب و نقص باشد. ممکن است لبه‌های پایینی کمی بیرون زده باشند.
8- پرهای دم: تکه دم را صاف روی تخته برش بگذارید. سوراخ بخش پشتی را به عنوان مرکز در نظر بگیرید و برش‌های قاچ مانندی را اطراف آن ایجاد کنید. مسئله مهم این است که قاچ‌ها باید حدود یک سانتیمتر طول و نیم سانتیمتر در بخش بیرونی عرض داشته باشند. مورد مهم‌تر این است که قاچ‌ها نباید در لبه به یکدیگر برسند و فاصله قاچ‌ها باید حدود سه میلیمتر از یکدیگر باشد. همانطور که برش را انجام می‌دهید قاچ‌ها را در جای خود نگه دارید و آن را بر ندارید.
9- سرهم کردن: حفره کوچکی در بخش بالایی بدن ایجاد کنید به شکلی که مناسب گردن باشد. یک خلال چوبی نیمه را در داخل این حفره قرار دهید و گردن را به سمت پایین و در داخل حفره فرو ببرید. هر طرف بالا را با دو خلال چوبی نیمه وصل کنید. بال‌ها را به شکلی قرار دهید که لبه گوشتی آن رو به جلو باشد و خلال‌های چوبی از میان طرف گوشتی عبور کند. برای چسباندن دم دو خلال چوبی درسته را پشت بدن و در راست و چپ مرکز آن قرار دهید. تکه دم را روی خلال‌ها فرو کنید. به طوری که در پشت بدن روی زمین قرار بگیرد. وقتی آماده نمایش بوقلمون خود شدید پرهای دم را که در مرحله هفت گفته شد باز کنید. یکی یکی قاچ‌ها را از میان شکاف‌هایشان بردارید و آن را پشت رو در شکاف خود قرار دهید. ابتدا لبه‌ها را گرد کنید. گوشه‌ها را روی پوست کناری هر قاچ در داخل گوشت فرو کنید به طوری که نوک پر‌ها صاف بایستد. این کار را به شکلی انجام دهید که پوست قرمز سیب به سمت جلو یا در صورت تمایل به سمت پشت قرار بگیرد.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.